Martin en Erica Kalle (Mozambique)

LEVEND WATER VOOR MOZAMBIQUE

Over de bediening van twee gemeenteleden in Mozambique:

Wie?
Martin en Erica Kalle uit IJsselmuiden, lid van de Baptisten Gemeente Kampen en ouders van drie volwassen zoons (Matthieu, Raoul en Micha). Al meer dan tien jaar betrokken bij de familie van de Baptisten Gemeente Kampen.

Waar?
Het werk speelt zich af in Noord-Mozambique, de provincie Niassa, het dorp Mecula. Niet ver van de grens met Tanzania, midden in een natuurreservaat. Jeugd met een Opdracht heeft er een basis (waar ook Anneke Douma uit onze gemeente werkt). Het dorp Mecula wordt bewoond door de YAWO en Makua stammen.

Niassa is de minst ontwikkelde provincie: er is sprake van kindersterfte, gebrek aan gezondheidszorg en onderwijs. Veel kinderen kennen een school niet van binnen. De plaatselijke kliniek is veel bezocht en te vaak worden mensen niet begrepen of met een onvolledige of ondeskundige behandeling naar huis gestuurd. Kinderen sterven aan vermijdbare ziekten en de toverdokter wordt veel geraadpleegd.

Wanneer?
We verblijven in eerste instantie van eind juli 2023 tot september 2024 in Mecula, provincie Niassa in Noord-Mozambique. We vragen God ons helderheid te geven over de langere termijn.

Waarom?
Niassa is een afgelegen en onderontwikkelde provincie van Mozambique. Ongeveer 95% van de bevolking is islamitisch, met name animisme en toverij zijn overal aanwezig. Zoals genoemd: de bevolking leeft er in armoede, onderwijs en medische zorg zijn van een bedroevend niveau. Zendingswerk gaat hand in hand met het ontwikkelen en verhogen van de levensstandaard van de mensen. Boven alles: de mensen uit Mecula hebben Jezus nodig!

Dit is de setting waarin wordt gewerkt. In de lokale cultuur is de openheid voor het Evangelie opmerkelijk. Mensen komen graag samen en spreken over zaken van het hart, spiritualiteit, mensen kennen God en Satan en de strijd ertussen. Toch is het moeilijk werken in Niassa. We vertellen Bijbelverhalen en benoemen Jezus. Dat is beladen in deze cultuur, mensen die Jezus willen volgen, wacht afwijzing en familie die hen vraagt ‘niet meer te komen’. Niet meer begraven worden op de begraafplaats, geen gebeden meer 3, 7 en 40 dagen na  je dood (……), dat is voor de mensen hier een drempel, een terugschrik…. Toch ontstaat hier een gemeenschap van mensen die vanuit hun hart de keuze maken om de God van de Bijbel te volgen…. En dat is een bijzondere groep.

De gelovigen komen samen in kleine groepen. Bijbelonderwijs, discipelschap, ontmoeting en ‘familie’ zijn uitermate belangrijk. De groepscultuur maakt dat (jonge) christenen op elkaar zijn aangewezen en een hechte groep (moeten) vormen.

Focus?
Bijbelonderwijs: we proberen door het vertellen van de bijbelverhalen  de Bijbel een plek geven in levens van mensen. Simpelweg vanaf Genesis en dan door naar de komst van Jezus. We proberen hier een vast ritme in te vinden (en het evt. te combineren met bijv. Engelse les).

Discipelschap: gelovigen helpen op Christus te vertrouwen in een animistische cultuur. Met hen spreken over de keuzes die God van ons vraagt en die in deze cultuur zelfverloochening en kruis dragen betekent.

Waterfilterdistributie: Handzame filters die water voor 99,9% zuiveren i.c.m. een programma van onderwijs over hygiëne en ziektepreventie. Dit stukje ‘community development’ wordt gewaardeerd door en uitgevoerd in samenwerking met de lokale overheid. Dankzij een bijdrage van het Pharus fonds is het mogelijk eind 2023 een grote zending van 1200 waterfilters naar Mozambique te zenden. Spannend!

Wat is de praktijk? Dat is eenvoudigweg in Mecula wonen, er zijn, contact maken met de bevolking en het team helpen waar dat nodig is. Licht van Jezus zijn en uitleggen waarom Hij zo belangrijk is. Alleen al het ‘leven en zijn’ hier kan het verschil maken voor mensen uit Mecula op kruispunten van hun leven.

Gebed

Zendingswerk kan niet zonder de steun van een gebedsfront. Er is een groep mensen die zich bereid tonen regelmatig te bidden voor de YAWO stam en het werk in Mecula. Wil je hieraan meedoen dan kan dat door je aan te melden voor de gebedsapp via een mail naar levendwater@baptistenkampen.nl of via de onderstaande QR code:

Support?
Bericht van de thuisfrontcommissie:

Martin en Erica worden uitgezonden door de Baptisten Gemeente Kampen.
Wil jij partner zijn van dit werk in Gods Koninkrijk? Kopieer onderstaande informatie, plak dit in een mail, vul het aan en mail dit naar levendwater@baptistenkampen.nl.

Hartelijk dank, TFC Mozambique

0 Ja, ik wil bidden voor het werk in Mozambique via de gebedsapp.
0 Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen die regelmatig wordt verstuurd.
0 Ja, ik wil financieel ondersteunen op de volgende manier:

0 – t/m sept 2024 periodiek door een bedrag van € ……..… per maand /kwartaal/half jaar.
Geef dan uw bank een betaalopdracht: Baptisten Gemeente Kampen NL 75 INGB 0004 8068 63 o.v.v. Levend Water Mozambique.

0 Eenmalig een door u aanpasbaar bedrag. (gebruik alléén voor deze mogelijkheid de onderstaande QR code).

Meebouwen?

Wil jij meebouwen aan onze gemeente? Kijk op welke manieren jij kan bijdragen.