Leerhuis

Deelnemen aan het Leerhuis

Wil je groeien in geloof? Samen met anderen Jezus beter leren kennen en meer op Hem gaan lijken? Dat is waar het Leerhuis je mee wilt helpen. Hieronder vind je ons aanbod. Sommige avonden zijn voor mensen die echt van studie houden, andere zijn juist wat creatiever. We hopen dat er iets tussen zit dat bij je aansluit. Bekijk hieronder de samenvattingen van het programma of download direct het complete leerhuisboekje. Je kunt je per mail ook direct aanmelden voor een van de cursussen. Let op: De aanvangstijd van alle Leerhuis-avonden is 19.30 uur in de Schalmei tenzij anders aangegeven.

Download cursusaanbod Mail het leerhuis

Contact seizoen 2024/2025
Heb je vragen? Neem dan contact op via leerhuis@baptistenkampen.nl. Je kunt je ook aanmelden voor onze WhatsApp-groep via de QR code op deze pagina of via deze link.


Uit de knoop met je doop 

Heb je vragen over de doop? Of wil je jezelf gewoon eens wat meer verdiepen in dit belangrijke onderwerp? Bezoek dan de doopcursus. Deze bestaat uit twee avonden. De cursus wordt gehouden op 18 en 25 september 2024. 


Leer gesprekken leiden over de Bijbel 

Geef je wel eens Bijbelstudie, bijvoorbeeld tijdens een kringavond? Dan helpen deze twee avonden je om een gesprek te leiden (avond 1) en voor te bereiden (avond 2). Kom met je hele kring naar deze leerzame en inspirerende avonden gegeven door dr. Bram van Putten! De cursus wordt gehouden op donderdag 19 september en donderdag 10 oktober 2024 in de Schalmei. Eventueel ook los van elkaar te bezoeken (opgave verplicht).


Meet & Greet – ‘Mag ik je beter leren kennen?’ 

Speciaal voor mensen die zich onlangs hebben aangesloten bij onze gemeente of die overwegen dit te doen, is er een Meet & Greet-cursus. Hierbij leer je de gemeente en nieuwe leden en vrienden kennen. We gaan het tijdens vier avonden hebben over Gods Zoon en Gods Woord, over de baptisten, over discipelschap, over de doop en over de maaltijd van de Heer. De Meet & Greet zal worden gehouden op 2, 9, 16 en 23 oktober. 


Geloofsheldinnen  

Hebreeën 11 leert ons dat wij mogen bouwen op de geloofshelden die ons voor zijn gegaan. Dit seizoen staan wij met vier thema-avonden stil bij christelijke vrouwen uit de geschiedenis waar wij veel van kunnen leren. Mannen ook welkom! 

  • Avond 1 (16 oktober) – Hannah door Maurits Luth. Hoe Hannah ons leert om te gaan met tegenslagen. 
  • Avond 2 (13 november) – Perpetua en Felicitas door Henk Bakker. Wat we van de rijke vrouw en haar slavin kunnen leren over geloofsmoed. 
  • Avond 3 (11 december) – Maria, de moeder van Jezus door Arnold Huijgen. Hoe Maria ons laat zien dat we allemaal genade nodig hebben. 
  • Avond 4 (15 januari) – Corrie ten Boom door Marianne Glashouwer. Hoe Corrie ten Boom ons leert Jezus’ liefde te ervaren, zelfs in een donkere periode. 

Gelijkenissen beter begrijpen 

Je kent de gelijkenissen waarschijnlijk als losse verhalen. Maar wat zou er gebeuren als we de gelijkenissen zouden lezen als onderdelen van een veel groter verhaal? Wat als de evangelieschrijvers heel bewust keuzes hebben gemaakt welke gelijkenissen ze aan ons presenteren en wanneer ze die vertellen? Welk beeld ontstaat er dan? Voorganger en trainer Bart van Nes deelt lessen met ons op woensdag 20 november. 


Navolging 

Iedereen wil Jezus volgen, maar hoe doe je dat? Dr. Bram van Putten geeft twee keer een fascinerende, interactieve studie over dit thema. De eerste avond (26 februari) staat Hosea centraal en de tweede avond (12 maart) Bartimeus. De avonden zijn los van elkaar te bezoeken.  


Leesplan voor Pasen 

Broeder Jan Heijnen van Bijbellezen met Jan neemt ons in dagelijkse Bijbelstudies van ongeveer tien minuten mee op reis naar Golgotha. Daarbij zijn bekende schrijvers, Bijbelleraren en predikanten onze gids. Denk aan christenen als John Stott, Charles Spurgeon, C.S. Lewis, Timothy Keller en anderen. Opgeven voor dit leesplan kan via een speciale link die je in februari krijgt via de weekbrief. 


Geloofsvervolging 

Onze eigen voorganger Maurits Luth deelt uit zijn promotie-onderzoek naar geloofdsvervolging in West-Europa. Is hier al sprake van? Waar komt het vandaan? Wat betekent dit voor ons als christenen? Als vervolging je bezig houdt, dan is deze avond op 14 mei een must.


Wandeling door Joods Elburg  

De wandeling voert u langs de joodse begraafplaats, diverse historische panden waar Elburgse joden hebben gewoond en gewerkt en langs onderduikadressen uit de Tweede Wereldoorlog. We zullen op 24 mei om 10:30 in Elburg verzamelen en de wandeling duurt een uur tot vijf kwartier. Aansluitend aan de wandeling zullen we museum Sjoel Elburg bezoeken. Kosten: € 11,50 (€4,50 met Museumjaarkaart). Aanmelden is noodzakelijk via leerhuis@baptistenkampen.nl en kan tot 20 mei 2025. 


Verwachten is een werkwoord 

Evert Leeflang (auteur van ‘God verwachten’) kijkt met ons niet naar wat we verwachten in de toekomst, maar vooral naar hoe we verwachten. Tijdens deze avond duiken we in wat dat verwachten eigenlijk voor ons leven vandaag betekent. De één wil de wereld veranderen, de volgende verdiept zich in de eindtijd en weer een ander bidt vooral om de komst van Jezus. Leer elkaar en jezelf beter kennen op woensdag 18 juni. 

Meebouwen?

Wil jij meebouwen aan onze gemeente? Kijk op welke manieren jij kan bijdragen.